Tisztelt Adózó!
Kistarcsa Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2025. július 1. napjától a településen magánszemélyek kommunális adójának és építményadónak a bevezetéséről döntött.
A szabályozás célja, hogy az Önkormányzat önálló helyi adóztatási rendszerén keresztül, arányos közteherviselés mellett, az önkormányzati bevételek köre szélesedjen, a helyi közszolgáltatások minőségi színvonalú ellátása és kiemelten a településen szükséges fejlesztések megvalósítása érdekében.
A jelen adóhatósági tájékoztató az építményadóra vonatkozó legfontosabb szabályokat kívánja ismertetni.
1./ Kinek kell építményadót fizetnie?
Az építményadó a testület rendeletének főszabálya szerint, a nem lakás célú ingatlanok tulajdonosait terheli, az adatbejelentés/ bevallás benyújtásának határideje 2025-ben július 15.
Az adó alanya:
Építményadó adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak (’megállapodás’ nyomtatvány az Önkormányzat honlapján elérhető). Amennyiben az építményt az ingatlan nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya.
Az adóbevezetés évközi időpontja okán az adó alanyának azt kell tekinteni, aki az adót bevezető rendelet hatálybalépésének napján, ebben az esetben 2025. július 1-jén megfelel az adóalanyiság e pontban ismertetett követelményeinek.
2./ Mennyi az építményadó éves összege, mikor és hogyan fizetendő?
Az építményadó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete.
Az adó évi mértéke, a lenti kivételekkel - 1000-Ft/m2.
Kistarcsa Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 8/2024. (III. 28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete szerint külterületen fekvő, Gipe-1 övezetbe tartozó adótárgy esetében az adó mértéke 800-Ft/m2/év;
Kistarcsa Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 8/2024. (III. 28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete szerint bármely Város központi (Vt) övezetbe vagy Gksz-4 övezetbe tartozó területen fekvő építményből legfeljebb 100 m2 hasznos alapterületig az adó mértéke 600- Ft/m2/év. A 100 m2-t meghaladó hasznos alapterületrész tekintetében az általános 1000-Ft/m2/év mértékű adókötelezettség áll fenn.
2025-ben július 1-jétől lép hatályba a rendelet, tehát idén az adóösszeg felét kell az adóalanyoknak 2025. szeptember 15-ig megfizetniük. Az adót a 11784009-15565804-02440000 számú, OTP Banknál vezetett bankszámlára lehet átutalással vagy készpénzfizetési csekken rendezni.
Az adózó a továbbiakban az építményadót a naptári évben félévente, két egyenlő részletben, március 15. és szeptember 15. napjáig fizetheti majd meg késedelmi pótlék felszámítása nélkül. Az általános fizetési határidő alól, kivételt képez a 2025.adóév, mert idén a határozat kézhezvételének időpontjától is függő a befizetési határidőt, mely legkorábban szeptember 15.
3./ Adófizetés alóli mentesség esetei
Mentes az építményadó megfizetése alól az Önkormányzat Képviselő-testületének döntése szerint:
Mentesség illeti meg:
- a) a magánszemély tulajdonában álló lakás céljára szolgáló építményeket és a rendeltetésszerű használatukhoz szükséges épületrészeket, ideértve a kiegészítő helyiséget és a gépjárműtárolót is, továbbá
- b) az önkormányzat illetékességi területén nem magánszemély tulajdonában álló lakást, melynek bérleti jogával magánszemély rendelkezik;
- c) a magánszemély tulajdonában lévő zártkerti ingatlanon elhelyezkedő építményt, kivéve a vállalkozó üzleti célt szolgáló épületét/épületrészét.
- d) a magánszemély tulajdonában álló, az ingatlan-nyilvántartás
szerint garázsként nyilvántartott építmény.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete által megállapított mentességeken túl, a Helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. 13.§-ban rögzített mentességi főszabályok is értelemszerűen alkalmazandóak.
4./ Építményadóra vonatkozó eljárási rend
Az adókötelezettség keletkezésére, illetve változására okot adó körülmény bekövetkeztétől számított tizenöt napon belül az adatbejelentést a helyi adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani Kistarcsa Város Önkormányzatának Adóhatóságához, a nyomtatványok elérhetőek az Önkormányzat honlapján. Nem kell újabb adatbejelentést benyújtani mindaddig, ameddig az adóalany körülményeiben vagy az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás. Első adatbejelentési kötelezettség határideje 2025.július 15.!
Bevallás benyújtásának lehetséges módjai:
- Adózónak az építményadóra vonatkozó adatbejelentését az adókötelezettség keletkezését követő tizenöt napon belül kell teljesítenie. (Főszabály szerint az ingatlan megszerzését követő év január 15. napjáig.)
- Az adatbejelentés benyújtható az adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon elektronikusan (az önkormányzat honlapjáról letölthető), a kitöltött adatbejelentés benyújtható postai úton, vagy személyesen az ügyfélszolgálaton.
- Gyorsabb és kényelmesebb lehet elektronikusan benyújtania bejelentést, amire ügyfélkapus/cégkapus regisztrációval van lehetőség.
- Elektronikus úton: az E-Önkormányzati Portálon keresztül. A böngészőbe a https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap link beírását követően DÁP mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+ használatával be kell jelentkezni, ezt követően az önkormányzat keresőben ki kell választani Kistarcsa települést. Miután ez megtörtént, az ügyindítás feliratra kell kattintani. Megjelenik két lenyitható űrlapkereső – Ágazat és Ügytípus. Az ágazatnál az adóügyet kell kiválasztani, majd az ügytípusnál az építményadót és ezt követően az űrlapkereső gombra kell klikkelni. Meg fog jelenni az „Adatbejelentés az építményadóról” megnevezésű űrlap felirat. Az online kitöltés gomb megnyomásával lehet az űrlapot megnyitni, kitölteni és beküldeni.
- Postai úton: Kistarcsai Polgármesteri Hivatal Adócsoport, 2143 Kistarcsa Szabadság út 48. címre, Polgármesteri Hivatal bejáratánál kihelyezett gyűjtőládába való bedobásával (kizárólag elektronikus ügyintézésre nem kötelezett adóalanyoknak).
- A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 19. § (1) bekezdés értelmében a gazdálkodó szervezetek elektronikus ügyintézésre kötelezettek.
A benyújtott bevallás feldolgozását követően az adózók határozattal értesülnek a fizetési kötelezettségről, amely tartalmazza az adó összegét és a fizetési határidőt.
Kistarcsa Polgármesteri Hivatalának adócsoportja folyamatosan teszi közzé az adóztatással összefüggő tájékoztatókat, nyomtatványokat, kérjük ezek nyomon követését!
Az adócsoport munkatársainak elérhetősége építményadó tárgyában:
470-711/163. mellék
470-711/127. mellék
Adóhatóság